Koszyk

Co to jest dieta? Dlaczego ją stosujemy?

Wiele osób słysząc słowo „DIETA” kojarzy je tylko i wyłącznie z odchudzaniem. Nic bardziej mylnego. Z medycznego punktu widzenia dieta to pewien sposób odżywiania, dostosowany do danej osoby oraz, co najważniejsze, do danych celów. To oznacza, że będąc na diecie można przybierać na wadze, a nie tylko chudnąć.

Każdy z nas powinien uświadomić sobie, czym tak naprawdę jest dieta. Powinniśmy zrozumieć, że nie służy ona tylko i wyłącznie „zrzucaniu” zbędnych kilogramów, ‚ba’ samą dietą nic nie zdziałamy. Dieta sama w sobie jest złożonym procesem żywieniowym, który w odpowiedni sposób wpływa na nasz ogranizm. U jednych dzieje się to w większym u innych w mniejszym stopniu. To nasza indywidualna sprawa, jak się odżywiamy, czy traktujemy dietę, jako nieważny element życia i konsumujemy, co popadnie, byle zabić głód, czy jesteśmy rozsądni i zwracamy uwagę, na jakość produktu, pory spożywania posiłków, regularne odstępy itd., mając świadomość wpływu diety – jedzenia i nawyków, na nasz stan zdrowia. Dieta stanowi nieodłączny element życia każdego człowieka i jest ona bardzo ważna w prawidłowym rozwoju organizmu ludzkiego jak równie ważna dla uniknięcia wszelkich chorób związanych z odżywianiem się.

bread-21444

Każdą dietę powinniśmy ustalać w oparciu o Piramidę Zdrowego Żywienia, która najlepiej obrazuje zapotrzebowanie organizmu na składniki z poszczególnych grup. Należy spożywać produkty z różnych grup żywności (dbać o urozmaicenie posiłków). W skład produktów spożywczych wchodzą niezbędne składniki odżywcze zawarte w różnych ilościach i proporcjach. Nie ma produktu żywnościowego, który dostarczałby wszystkich składników pokarmowych w odpowiednich ilościach. Aby nie dopuścić do powstania niedoborów należy w codziennym jadłospisie uwzględnić produkty ze wszystkich grup: produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko i jego przetwory, produkty dostarczające pełnowartościowego białka. Zasada urozmaicenia powinna dotyczyć wszystkich posiłków.

healthy-456808

W nazwach diet są zasygnalizowane takie ich cechy, jak stopień strawności, skład chemiczny i konsystencję. Dzięki dobraniu odpowiednich składników możemy nabrać masy mięśniowej (dieta wysokobiałkowa), oczyścić organizm (dieta detox- warzywa i owoce) lub chociażby schudnąć (dieta niskokaloryczna, dieta 1000 kalorii). To od was zależy, jaką dietę zastosujecie, nie możecie jednak zapomnieć o najważniejszym! Każda dieta ma skutki uboczne dla organizmu!!! Dlatego stosowanie diety zaleca się max do 2 tygodni, ponieważ dłuższe jej stosowanie może przynieść wręcz odwrotny efekt.

Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z dietetykiem, co wiąże się niestety z kosztami, ale dzięki temu będziemy pewni, że dieta jest dla nas odpowiednia.

Podsumowując:

  • Dieta sama w sobie nie przynosi szybkich efektów. Należy zawsze łączyć ja z ćwiczeniami.
  • Zanim sam zdecydujesz się na dietę lepiej skonsultuj sie z dietetykiem.
  • Dostosuj czas, rodzaj i charakter diety do własnych potrzeb.