Koszyk

Jesienne owoce dobrodziejstwo dla biegaczy

Kończy się lato, wiele z dobrodziejstw odchodzi ale w ich miejsce przychodzą inne. Słoneczna aura zaczyna ustępować coraz bardziej pochmurnemu niebu. Niemniej jednak nie wszędzie jest tak ponuro, kolorowo zaczyna się robić w sadach gdzie zaczynają dojrzewać świeże owoce.

Owoce niosą ze sobą olbrzymią dawkę witamin stąd też powinny one stanowić element naszej codziennej diety. Mimo, że na pierwszym miejscu stawiamy zwłaszcza owoce cytrusowe to polskie owoce są równie smaczne. Wśród polskich upraw znajdziemy między innymi gruszki, śliwki, jabłka, winogrona i jagody. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się polskie gruszki, których smak nie ma sobie równych. W okresie jesiennym równie smakowite i słodkie są śliwki oraz jagody. Owoce niosą ze sobą olbrzymie korzyści dla naszego organizmu. Każdy owoc ma odmienne działanie na nasz organizm jednak korzyści z regularnego ich spożywania są niezastąpione.

Gruszka

Gruszka posiada duże ilość witamin z grupy A, B1, B2, B6, C oraz PP. Bogactwo zawartej w niej kwasów owocowych oraz błonnika korzystnie wpływa na nasza przemianę materii. Poprzez swoje właściwości wpływa na nasz organizm odkwaszająco co jest niezwykle istotne zwłaszcza u biegaczy, u których zakwaszenie często wzrasta w wyniku intensywnej pracy treningowej. Gruszka jest dodatkowo źródłem potasu oraz znacznej ilości fosforu, wapnia, miedzi, magnezu, jodu oraz żelaza. Ponadto gruszka jest źródłem pierwiastka o nazwie bor. Pierwiastek ten jest istotnym elementem pobudzającym do działania nasze szare komórki oraz wspomagającym transport wapnia w organizmie, dlatego też składnik ten jest szczególnie potrzebny biegaczom, którzy narażeni są w wyniku ciągłego treningu na znaczne obciążenia. Na podstawie badań udowodniono, że sok z gruszek zmniejsza stan zapalny w płacach oraz łagodzi atak kaszlu w trakcie przeziębienia.

phot_news4

Winogrona

Winogrona wspomagają nasz układ krwionośny, mają korzystny wpływ na pracę naszego serca oraz mięśni. Związki mineralne jak magnez oraz chlorek zawarte w tym owocu regulują nasz układ nerwowy mając tym samym wpływ na przebieg szeregu procesów w naszym organizmie. Bogactwo cynku, miedzi oraz boru sprawia, że owoc ten wspomaga nasz system immunologiczny chroniąc nas przed możliwością wystąpienia choroby. Dobroczynny wpływ winogron wykorzystywany jest także przy problemach związanych z pracą nerek. Winogrona są środkiem moczopędnym, dzięki czemu oczyszczają i leczą liczne problemy zdrowotne związane z układem moczowym.

Winogrona w sadzie

Śliwka

Śliwka to kolejny owoc, który posiada bogaty zestaw witamin. W zestawie tym należy wymienić zwłaszcza witaminę C oraz A. Równie na wysokim poziomie są tutaj witaminy z grupy B i E.  Zawarte w tym owocu związki mineralne jak potas, żelazo, fosfor oraz wapń są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Fosfor ma bardzo ważną role w naszym organizmie – bierze udział w przenoszeniu bodźców nerwowych. Wspomaga także liczne przemiany energetyczne i wspomaga utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Śliwka jest istną bombom energetyczną z uwagi na posiadany wysoki poziom kalorii, jednocześnie dzięki zawartej w niej prolaktyną zmniejsza wchłanianie z przewodu metali ciężkich wspomagając przemianę materii.

śliwka

Jagody

Na sam koniec uwielbiana przez wszystkich jagoda. Ostatnia ale równie ważna a to z uwagi na zawarte w niej minerały takie jak potas, wapń, fosfor, żelazo, cynk i mangan. Jagoda dzięki swoim właściwością podnosi naszą odporność chroniąc nasz przed licznymi bakteriami. Wspomaga także zwalczanie złego cholesterolu, zmniejszając ryzyko wystąpienia miażdżycy. Bierze udział w produkcji krwinek czerwonych zapobiegając wystąpieniu anemii – fakt ten jest niezwykle istotny zwłaszcza u biegacz. Jagoda jest najbardziej uwielbianym owocem wśród biegaczy.

Jagody

Okres jesienny mimo szarawej pogody może być równie pogodny. Wystarczy wybrać się na pobliski targ i zobaczyć, że tam życie dopiero się pojawiło.