Koszyk

Newsletter, rabaty i zniżki:

1) Medytacja dla początkujących, uwolnij swoje ciało

Wielu z nas chciałoby zacząć swoją przygodę z medytacją i czerpać z niej dobra o których tak wiele i coraz częściej się mówi. Często na przeszkodzie do rozpoczęcia przygody z medytacją staje brak podstawowej wiedzy na jej temat. Poniższy artykuł jest wstępem mającym na celu zapoznanie się z celem i korzyściami jakie niesie z sobą medytacja.

W tym oraz kilku następnych artykułach postaramy się wam przybliżyć jaki wpływ na nasze życie ma medytacja. Jak wpływa na nasze ciało i dlaczego powinna być stosowana przez sportowców oraz osoby narażone na duży stres.

Ludzie od zawsze poszukiwali odpowiedzi skąd pochodzimy i jaki jest cel naszego istnienia. Poszukiwali sensu życia w rzeczach materialnych, władzy, emocjach. Są jednak osoby, które chcą doznać czegoś więcej – przez wielu nieosiągalnego wewnętrznego spokoju.

Być może na swojej drodze do opanowania sztuki medytacji napotkasz na wiele przeszkód. Niepowodzenia niejednokrotnie będą prowadziły do wystąpienia u Ciebie frustracji, a Twój wysiłek zakończy się na bezużytecznym siedzeniu. Swoją wiedzę nabyłem jakiś czas temu gdy stwierdziłem, że ilość codziennych spraw mnie przytłacza. Przeważnie nie miałem w ciągu dnia ani jednej wolnej chwili, żyjąc w ciągłym pośpiechu. Chwila przerwy, a co dopiero spędzona na bezużyteczną medytację, wydała mi się czymś niewyobrażalnym i bezsensownym. Byłem na etapie, na którym jest wiele osób, które dziś spotykam i które szukają odpowiedzi. Zmiana zaszła u mnie kiedy znajoma powiedziała mi ze spróbowała medytacji przy muzyce. Mówiła jak olbrzymie uczucie wolności i spokoju ją ogarnia podczas sesji medytacji. Początkowo podchodziłem do tego bardzo sceptycznie. Byłem dokładnie na takim samym etapie jak większość osób która teraz czyta ten artykuł – poszukiwałem odpowiedzi czy warto zaczynać. Dziś powiem wam że początki są ciężkie, ale korzyści jakie możemy zyskać – olbrzymie.

Nie można dokładnie określić na czym polega medytacja – każdy z nas może posiadać odmienny pogląd na doznania które mu towarzyszą.

Tyle z teorii zatem jak zabrać się za medytację? Gdzie medytować?

Zapewne nie powiem wam niczego zaskakującego mówiąc że najlepiej w tym celu sprawdzi się ciche, spokojne miejsce, w którym nikt nie będzie nam przeszkadzał. Znalezienie chwili, w której nikt z domowników nie będzie chciał się z nami skontaktować nie zawsze jest łatwe. Dlatego warto ich uprzedzić wcześniej lub po prostu zamknąć drzwi na klucz. Warto także wyciszyć telefon lub całkowicie go wyłączyć.

Kiedy rozpocząć medytację?

Na początku naszej przygody z medytacją godzina nie będzie miała większego znaczenia. Możemy próbować w każdej wolnej chwil. Np. w ciągu dnia, kiedy towarzyszą nam różnego rodzaju stresujące sytuacje. W przypadku trudności z wewnętrznym wyciszeniem możesz spróbować swoich sił z rana lub wieczorem. Decydując się na medytację z rana jesteśmy wypoczęci, potrafimy zachować jeszcze spory dystans do wymagań jakie stawia nam każdy dzień. Wieczorem natomiast zazwyczaj mamy więcej czasu, jednak może zdarzyć się że podczas medytacji po prostu zaśniemy (nie będzie to złe jeśli mamy aktualnie problemy z zasypianiem). Mistrzowie medytacji zalecają jednak określenie jednej konkretnej godziny medytacji, co pozwoli nam na zmaksymalizowanie osiąganych przez nas efektów.

Relaksacja

Aby Twoja medytacja przebiegała prawidłowo niezwykle ważnym punktem jest odczucie relaksu i wygody. Ta część zdecydowanie warta jest uwagi, gdyż ma ona znaczący wpływ na poziom osiągniętego przez nas skupienia. Nasza pozycja nie musi wcale być pozycją siedzącą. Równie dobrze możemy przyjąć pozycję leżącą. Pomocne w osiągnięciu spokoju są także kadzidełka, świece i muzyka. Elementy te zapewne pomogą nam w osiągnięciu spokoju i oderwaniu się od codziennej rzeczywistości. Warto aby podczas każdej kolejnej medytacji współtowarzyszyły nam wcześniej wykorzystane elementy. Z biegiem czasu możemy stopniowo ograniczać ich ilość. Wszystkie te zabiegi pozwolą stworzyć atmosferę sprzyjającą wyciszeniu. Gdy nasz pokój będzie gotowy, pora na kolejny krok, w którym do wyboru mamy kilka opcji.

Medytacja oddechu

Zamykasz oczy i skupiasz się na swoim ciele. Zwracasz uwagę na swój oddech. Nie staraj się nad nim panować, nie przyspieszaj go ani nie zwalniaj. Rozluźnij się i poczekaj na samoistne jego uspokojenie. Poczuj swoje ciało. Których mięśni teraz używasz? Czy twój oddech jest równy? Jak długa jest przerwa między oddechami? Poczuj jak twoje płuca sie rozszerzają, jak klatka piersiowa się unosi i opada. Aby uwolnić swój umysł od ciągłego myślenia warto skupić się początkowo na liczeniu wdechów. Po pewnym czasie zauważysz że liczenie jest zbędne, uwolniłeś się od otaczającej Cię rzeczywistości i myśli.

Medytacja z mantrą lub muzyką

Mantra ma na celu oczyszczenie naszego umysłu z ciągłego nawału myśli. Mantra nie musi być wypowiadana na głos, równie dobrze sprawdza się podczas powtarzania jej w myślach. Samo zadanie pozwala nam na odcięcie się od ciągłego napływu myśli pozwalając nam skupić się na konkretnym zadaniu. Łatwość tej metody medytacji polega na powtarzaniu przy każdym wydechu dźwięku „om” (czyt. aauummmm). Jest to najłatwiejsza z mantr, istnieją natomiast nieco bardziej skomplikowane. Skupienie się na stałym powtarzaniu sprawia odpłynięcie naszego umysłu do błogiej nieświadomości. Muzyka ma na celu nie tyle co wprowadzić nas w medytacje ale pozwolić nam skupić się na naszym centralnym punkcie. Świetnie w tym celu sprawdza się specjalnie skomponowana muzyka medytacyjna oraz dźwięki natury. Zdecydowanie polecam medytację na świeżym powietrzu. W tym celu warto wyjechać nieco poza miasto, aby z dala od cywilizacji spróbować wsłuchać się w otaczający nas świat. Medytacja wizualna W tej medytacji masz pełnię swobody działania. Siedząc wygodnie zaczynasz wyobrażać sobie spokojne miejsce, może być to las i szum drzew, łąka po której lekko płynie wiatr ruszając liście traw, albo miejsce nad brzegiem morza gdzie woda delikatnie faluje rozbijając się o skały. Poczuj się tak jakbyś był właśnie w tym miejscu. Niech twoje myśli odpłyną w krainę spokoju. Świetnie w tym przypadku mogą sprawdzić się również nagrania dźwiękowe. Jeszcze lepiej gdy specjalnie dopasujemy dźwięki do danej scenerii, np. wizualizacja morza i dźwięku szumu fal morskich.

Jest to mały, wielki krok do przygody z medytacją. Są to najbardziej podstawowe sposoby medytacji. Mam nadzieje że ten wstęp zachęcił Cię do dalszego pogłębiania swojej wiedzy.