Koszyk

Trening wysokogórski – przygotowania do sezonu

Trening klimatyczny – wysokogórski ma olbrzymie znaczenie w okresie przygotowań do nowego sezonu sportowego.

Trening wysokogórski charakteryzuje się wykonaniem pracy treningowej na znacznej wysokości. Wzrost wysokości prowadzi do obniżenia ciśnienia atmosferycznego a co za tym idzie dochodzi do spadku poziomu tlenu zawartego w powietrzu. Trening w warunkach wysokogórskich jest znacznie cięższy. Mniejsza ilość tlenu dostarczana do mięśni sprawia, że w ciele zachodzą liczne zmiany. Celem owych zmian jest adaptacja organizmu na nowe warunki klimatyczne.

Okres adaptacji

Okres adaptacji organizmu do nowych warunków jest cechą indywidualną. Wpływ na proces przebiegu adaptacji mają takie czynniki jak: staż treningowy, wcześniejszy trening wysokogórski, wysokość n.p.m. Organizm ludzki jest wstanie w pełni zaadoptować się do warunków wysokogórskich rzędu 2000-4000 m n.p.m. Wysokość ta nie powoduje pojawienia się znacznych objawów hipoksji. W przedziale od 4000-7000 m n.p.m. jest strefą niedostatecznej kompensacji. Jest to wysokość niebezpieczna dla naszego organizmu. Przebywanie na tak dużej wysokości może nieść ze sobą objawy choroby wysokogórskiej wynikającej z niedotlenienia tkanek naszego organizmu.

trening wysokogórski

Przebywanie na wysokości około 2500m n.p.m. prowadzi do pobudzenia procesów erytropoezy. Pobudzenie procesu erytropoezy prowadzi do wzrostu erytrocytów w szpiku kostnym co jest konsekwencją przyrostu ilość krwinek czerwonych w układnie krwionośnym. Przyrost ilości krwinek czerwonych ma istotne znaczenie w wydolności organizmu. Krwinki czerwone transportują tlen. Ich większa ilość pozwala na lepsze odżywienie mięśni.

Pierwsze zmiany w wyniku treningu wysokogórskiego

Pierwsze zmiany w układzie krwionośnym można zaobserwować już zaledwie to 10 dniach od podjęcia treningu wysokogórskiego. Większa ilość krwinek czerwonych nie przekłada się jednak na znaczny wzrost wydolności. Wzrost ilości krwinek czerwonych powoduje większą lepkość krwi co zdecydowanie utrudnia jej transport do komórek ciała. Skutkiem przyrostu ilości krwinek czerwonych jest podwyższone tętno co świadczy o znacznym obciążeniu mięśnia sercowego.

Największe rezultaty w przyroście erytrocytów można zaobserwować w okresie około 3-4 tygodnia po zakończonym treningu wysokogórskim. Najistotniejsze zmiany to wzrost masy hemoglobiny, wzrost hematokrytu oraz wzrost ogólnej wytrzymałości – VO2max.